Asistent brzdění do každého kamionu


Samočinné nouzové brzdění před překážkou by mohlo zajistit větší bezpečnost na našich silnicích. Srážky s kamionem jsou totiž pro řidiče osobních automobilů smrtelným nebezpečím. Sice se osobní auta vyrábějí čím dál bezpečnější, ale nárazu dvacetkrát těžšího objektu neodolá ani nejtvrdší karoserie na světě. A pohled na osobák slisovaný mezi dvěma kamiony jen proto, že ten v zadu to nestihl dobrzdit, není nijak příjemný. Takovéto nehody se bohužel v naší republice i v zahraničí stávají dnes a denně.

Někteří řidiči kamionů jsou velmi bezohlední, a dlouhou chvíli za volantem si krátí všelijakými činnostmi, mezi které sledování provozu na silnici zrovna nepatří. Sledování televize a čtení novin by si měli nechat až na přestávku, jenomže kdo by odolal, když je jejich kabina hezky klimatizovaná a útulná. Rychlost dnes řidičům udržuje tempomat a směr asistent jízdních pruhů. Tak proč by si někteří borci třeba i nedáchli?

Jenomže rychlost 90 km/hod v rozjetém kolosu několika tun se dá jen stěží ubrzdit, pokud se na silnici děje něco mimořádného. A nemusí jít ani o nedbalost řidiče, takový kolos se prostě ubrzdit na krátkou vzdálenost nedá.
Tento problém se snaží vyřešit většina výrobců kamionů. Začali totiž nabízet samočinné nouzové brzdění před překážkou.

Testy ukázaly, že funkčnost těchto systémů je plně vyhovující. Tento systém bezpečnosti umožní maximální brzdící účinek bez ohledu na sešlápnutí brzdového pedálu. Naložený kamion díky nim dokáže samočinně zabrzdit z rychlosti 80 km/hod, čímž se zabrání srážce, nebo se alespoň velmi zmírní její následky.

Rychlé sešlápnutí brzdového pedálu na poslední chvíli srážce nezabrání. Ale díky samočinného nouzového brzdění se brzdná dráha velmi sníží. Systém totiž sleduje rychlost sešlápnutí brzdy a zároveň tlak, kterým je nutné tento pedál sešlápnout. Na základě sledování těchto faktorů se vyhodnotí možnost vzniku kritické situace. Pokud je situace vyhodnocena jako kritická, dojde ke zvýšení hydraulického tlaku v brzdné soustavě.
Tento pomocník však všechno nezachrání. Je potřeba, aby řidiči sledovali cestu před sebou. Když nebudou vidět, co se děje na silnici, srážce stejně neuniknou.